Először is kezdjük azzal, hogy mi is az a landing page/landing oldal, vagyis az „érkező oldal”. Nagyon sok marketinges úgy gondolja, hogy kvázi mindegyik olyan oldala landing page, amire forgalmat terel, hiszen erre az oldalra érkeznek a látogatók.

Definíció szerint ez el is fogadható, hiszen valóban azok az “érkező oldalak”, amin landolnak az érdeklődőid, viszont a mi esetünkben most a landing page az egy olyan oldal, amire egy előre kitűzött cél elérése érdekében tereljük a látogatókat. Tehát nem csupán a bővebb információ átadás miatt navigáltatjuk ide az érdeklődőinket, hanem azért, hogy ott egy előre meghatározott „dolgot” megtegyenek.

Ez pedig azért fontos, mert mindegyik landing page-re úgy kell gondolni, hogy annak valamilyen célt kell kiszolgálnia és kifejezetten arra kell fókuszálnia. Elvégre, ha látogatókat terelsz az oldaladra, akkor azt szeretnéd, hogy ők ott valami konkrét dolgot csináljanak, nem igaz? Például árajánlatot kérjenek, feliratkozzanak hozzád vagy leadják a rendelésüket. Nah és pont ennek a teljesülését kell a landing oldaladnak is segítenie.

Pszt!… Ha túl sok mindent vársz el a landing oldaladtól, akkor az azt fogja eredményezni, hogy a látogatóid sem tudják majd eldönteni pontosan mit is kéne csinálniuk és így jóval kisebb lesz a végső konverziód

A jobb érthetőség kedvéért azonnal mondok is egy példát

Alkalmazotti munkaviszonyomban, amikor létrehoztunk egy landing oldalt a kollégáimmal annak a céljából, hogy az érdeklődőink próbaidőszaki fiókot tudjanak nálunk igényelni, akkor eléggé különböző véleményen voltunk.

landing-page-megbeszelesÉn szerettem volna, hogyha ezt az egy oldalt teljesen külön kezeljük a többi aloldaltól és csak arra fókuszálunk, hogy minél több látogató igényeljen próbaidőszaki fiókot. A kollégáim viszont úgy gondolkoztak, hogy a lehető legtöbb dolgot érdemes kiírni az oldalra és ha azt szeretné a látogató, akkor nyugodtan navigáljon körbe a teljes honlapon, hiszen nem tudhatjuk biztosra, hogy elegendő infót osztottunk-e meg vele, illetve, hogy neki a próbaidőszaki fiók igénylése lenne-e a legideálisabb lépés.

Lehet, hogy Neked is ismerős ez a helyzet és Te is estél már hasonló dilemmába, amikor például elindítottál egy hirdetést és belekezdtél egy feliratkoztató kampányba, majd arra gondoltál, hogy lehet, hogy érdemes több lehetőséget biztosítani a felhasználó számára, hiszen ki tudja mi fogja megragadni a figyelmét. Engedd meg viszont, hogy most röviden bemutassam miért gondolom azt, hogy a landing oldalnak kifejezetten csak egy célt kell beteljesítenie.

Általánosságban 3 csoportba szedhető az, amit a vállalkozók el szeretnének érni az oldalukra látogatókkal

1. Információt szerezzen valamivel kapcsolatosan (pl.: a céggel, vagy egy konkrét termékkel kapcsolatosan)
2. Megadja az elérhetőségét, azaz feliratkozzon hozzájuk
3. Vásároljon
(vásárlás alatt értem most azt is, hogyha valaki kitölt egy megrendelő lapot vagy árajánlatot kér, függetlenül attól, hogy végül történt-e vásárlás, ugyanis az oldal szempontjából ez jelen esetben ugyanazt a konverziót jelenti számunkra)

Ugorjunk egyből a közepére, a 2. ponthoz, ugyanis valószínűleg landing page-eket leggyakrabban erre a célre fogsz Te is létrehozni. Amennyiben tehát azt szeretnéd, hogy feliratkozzanak az érdeklődők hozzád, akkor a landing page-nek, ahova tereled a felhasználókat, kifejezetten csak erre kell koncentrálnia.

Nem szabad abba a hibába esned, hogy azt gondold mielőtt valaki feliratkozik hozzád muszáj minél több információt szereznie rólad. Egyrészt, ha valaki elnavigál a feliratkoztató oldaladról, akkor biztos vagyok benne, hogy magától sosem fog visszatérni, hogy rendben, mostmár elegendő információ van a birtokomban, megadom az elérhetőségemet.

Másrészt, a feliratkozáshoz szükséges információkat ugyanúgy ki tudod írni erre a landing page-re is, tehát az elengedhetetlen dolgokat úgyis tudod itt kommunikálni. Ami pedig nem releváns, azt meg minek mutatnád meg? Most nem az a cél, hogy mindenről információt szerezzen a látogatód, hanem az, hogy feliratkozókat gyűjts. 🙂

Harmadrészt pedig, ha valaki feliratkozik hozzád és megkapod az elérhetőségét, akkor egyből küldhetsz neki olyan e-maileket, amelyek segítségével jobban megismerhet Téged. Ráadásul valljuk be… Te sokkal jobban be tudod mutatni a saját cégedet, mint, ahogyan ő ezt saját magától megtalálná az oldaladon.
Éppen ezért, ha még információt szeretnél átadni, akkor az tökéletesen fog működni az utánkövető e-mail segítségével is.

Jogos kérdés viszont ezt követően, hogy hogyan építsd fel a landing oldaladat annak érdekében, hogy a lehető legjobban támogassa a céljaid elérését.

6 pontban összefoglaltam Neked azokat a legfontosabb tényezőket, amelyeket minden landing page esetében szem előtt kell tartanod. Nyugodtan mentsd le ezt a 6 pontot magadnak, tedd ki az asztalra, hogy mindig kéznél legyen, mint egy ellenőrzőlista, hogy biztosan megfelelsz-e minden kritériumnak.

1. Ne legyen navigációs sáv az oldalon

Fentebb ugye már beszéltük, hogy az oldaladnak egyetlen egy célja van és nem szabad megengedned azt, hogy az érdeklődőid körbebarangolják az egész honlapodat. Ezt pedig úgy tudod a legkönnyebben elkerülni, hogyha leveszed a navigációs sávot, azaz a menüsorodat a landing oldaladról. Így nem tudnak majd elnavigálni a látogatók, csupán 2 döntés van előttük: vagy meglépik a szükséges lépést (pl.: feliratkoznak/vásárolnak) vagy pedig bezárják az oldaladat.

Van egy olyan sejtésem, hogy most azt mondod magadban, hogy ha valaki nem élne a lehetőséggel, akkor azt nem szeretnéd elveszteni, inkább megadnád neki a lehetőséget arra, hogy körbejárja az oldalad és hátha máshol majd feliratkozik/vásárol. A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy ezzel csak saját magad alatt vágod a fát, ugyanis így megadod a lehetőséget arra, hogy a látogatóid tovább gondolkozzanak és későbbre halaszthassák a feliratkozás döntését, amit pontosan tudunk, hogy annyit fog eredményezni, hogy sosem fognak visszatérni az oldaladra.

2. Legyen az oldal lényegretörő

Ez főleg a feliratkoztató landing page-ekre igaz, viszont azért általánosságban is elmondható, hogy legyél lényegretörő, hiszen nem kifizetődő az, hogyha túlbonyolítod az oldaladat, ugyanis az csak lelassítja a döntési folyamatot és elijesztheti az érdeklődőidet.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem kell semmit sem érthetően elmagyaráznod, leírnod, csak arra utalok, hogy a felesleges, nem a cél elérését támogató dolgokat el kell kerülnöd az oldaladról, hiszen tudod… itt csak az az egy fontos dolog van, hogy legyen az oldal látogatását követően konverzió.

3. Használj figyelemfelkeltő címsort

Az oldalad (egyik) legfontosabb része a címsor. Ez az, ami ugye az oldal tetején kvázi köszönti a látogatókat és ami (jobb esetben) egyből megragadja a figyelmüket és tovább olvasásra, tovább lépésre ösztönzi őket. A DigitalMarketer felmérése szerint például a címsorod 90%-ban felelős azért, hogy végül lesz-e konverzió.

Éppen ezért fontos olyan címsort használnod, ami kíváncsiságot kelt a látogatódban és egyértelműen tovább olvasásra készteti.

4. Ne kelljen görgetni a CTA-hoz (Call-To-Action)

Alapigazság, hogy ami nincs a hajtás felület felett (azaz, ami nem látszódik anélkül, hogy belegörgetnél az oldalba) az olyan, mintha nem is létezne. Rendkívül sok az olyan felhasználó, aki maximum 1-2 másodpercet tölt el az oldaladon és nem is görget bele az oldaladba. Így, ha nem jelzed nekik, hogy mi a további teendő (például) egy gomb segítségével, hogy „kattints ide a további részletekért”, akkor őket abban a pillanatban el is vesztetted.

Ezért fontos tehát az, hogy elhelyezz egy gombot már az első blokkban, amivel egyből találkoznak a látogatók.

A gomb egyébként lehet egy teljes űrlap is, amit ki kell tölteni a tovább lépéshez, ez igazából attól függ, hogy egyből a formot szeretnéd kommunikálni, vagy első körben csak egy „Tovább” gombot szeretnél elhelyezni az landing page-eden.

5. Kerüld a mezőrengeteget az űrlapodnál

Főként a feliratkoztató űrlapokon elhelyezett mezőkre igaz az, hogy a „kevesebb, néha több”, de azért hasznos ezt megjegyezni a többi űrlap esetében is. Minél több adatot próbálsz meg bekérni egy felhasználótól, annál kevesebben fogják kitölteni azt. Lehet, hogy úgy gondolod, hogy fontos bekérned például a telefonszámot is, mert, ha mondjuk az e-mail címén keresztül nem lehet elérni az illetőt, akkor mindenféleképpen szükséged van a telefonszámára is, de gondold végig azt, hogy valóban elengedhetetlen-e ez.

Első körben célszerű csak a legfontosabb adatokat bekérni (feliratkoztató oldal esetében: név és e-mail cím), minden mást pedig később megszerezni.

Ehhez hasznos tipp, hogy a feliratkozás folyamatát akár ketté is bonthatod. Lehet az, hogy első körben csak az illető nevét és e-mail címét kéred be, majd a második lépésben az összes többi fontos dolgot. Így, ha valaki azt már sokallaná és nem szeretné megadni, akkor is feliratkozott már hozzád, hiszen az első oldalt kitöltötte. Így pedig nem vesztetted el őt azért, mert túl sok mindent kértél volna be egyből.

Az is lehet továbbá megoldás, hogy a feliratkozást visszaigazoló e-mailben kérsz be további adatokat annak érdekében, hogy minden fontos információd meglegyen a friss feliratkozottakról.

Igazából ez teljesen rád van bízva, hogy melyik opciót választod, a lényeg az, hogy első körben csak a legfontosabb adatokat kérd be, mert minél több mindent írsz ki, annál kevesebben fognak végighaladni a folyamaton.

6. Legyen hangsúlyos az oldalon szereplő űrlap/gomb (mind dizájnra, mind szövegre).

Megbeszéltük már ugye, hogy az oldaladnak egyetlen célja van, ezt pedig – nagy valószínűséggel – egy űrlap kitöltésével fogja elérni a látogatód. Ezért pedig elengedhetetlen, hogy az űrlap, amit ki kell töltenie – vagy a gomb, amit le kell kattintania az érdeklődődnek ahhoz, hogy tovább lépjen – rendkívül szembetűnő legyen.

Vonzania kell a tekintet, nem szabad szerénykedni vele, hiszen igazából ennek a kitöltése a fő célod a landing oldalad esetében. Használj elütő színeket, nagyobb betűméretet, hogy minél jobban az űrlapodra vonzd a látogatóid tekintetét.

Ezek azok a legfontosabb pontok, amiket tudod kell a tökéletes landing oldal elkészítéséhez. Viszont természetesen mit sem ér az egész, hogyha nem tudod eldönteni, hogy valóban jól működik-e az oldalad.

Egy jól felépített landing oldalnak a konverziója akár a 40%-ot is elérheti, de ne búslakodj, ha első nekifutásra esetleg ezalatt teljesítenél. A 15-20% is már teljesen jónak mondható és hidd el, egyáltalán nem lehetetlen cél. Lehet, hogy első körben annak tűnik, de ez csak azért van, mert, ha nem kezeled – a fentiek alapján – teljesen különállóan a landing oldalaidat, akkor a konverziós arány nagyon-nagyon jó esetben is csupán 4-5% lehet.

Ellenben, hogyha figyelembe veszed a fent leírtakat, illetve, ha a feliratkozásért cserébe egy izgalmas, értékes dolgot ajánlasz fel, akkor garantált lesz a sikered.

Példa

gdpr Landing PageMég a GDPR után készítettem egy ebookot, ahol bemutattam mire érdemes odafigyelned annak érdekében, hogy a rendelet bevezetését követően is hatékonyan és biztonságosan tudjál feliratkoztatni.

Akkor indítottam egy hirdetést a tanulmány landing oldalára, ahol a feliratkozási arány 57,14% volt, pedig láthatod, hogy egyáltalán nem egy bonyoult oldalról van szó, csak szimplán követi a fent leírtakat.

Remélem most már Te is átlátod a landing page-ek valódi erejét és nem veszed őket egy kalap alá azokkal az oldalakkal, ahová csak tartalom megosztás gyanánt tereled a forgalmat.