Gondolkoztál már valaha azon, hogy miért sikerül minden egyes VB-n odaszögezni a nézőket a TV-k elé? Oké, mondhatod, hogy Téged amúgy nem érdekelt sosem a foci, – engem sem nagyon – viszont valószínű azért mi vagyunk kevesebben, hiszen mindegyik vendéglátóipari egység igyekszik ilyenkor a lehető legnagyobb kivetítőt beszerezni, hogy még több vendéget csalogasson be a mérkőzések idejére.

De van ennél valami még fontosabb… mit tudsz Te mindebből tanulni és, hogyan tudod a VB-ből tanultakat átforgatni a saját vállalkozásodra?

A 3 legfontosabb dolog, ami miatt a Futball Világbajnokság a világ (egyik) legnagyobb sporteseménye – és amit Te is haza tudsz vinni ebből!

#1 Az első indok, ami miatt ez így van az a “Sürgetés”!

Ahogyan azt minden bizonnyal Te is tudod, a vállalkozók, marketingesek egyik legnagyobb barátja a “sürgetés”. Sürgetéssel tudod ugyanis elérni azt, hogy minél többen, minél hamarabb vásároljanak Tőled.

És miért van mindez?
Azért, mert úgy vagyunk beprogramozva, Te is, én is, az ügyfeleid is, Pató Pál is, hogy ha valamilyen döntést meghozhatunk később is, nem muszáj most, egyből, akkor azt szeretjük halogatni és úgy gondoljuk, hogy oké… majd később döntök róla, addig még átgondolom.

sürgetés
Ott lesz még 2 hét múlva is ez az ajánlat? Teljesen jó, majd akkor visszanézek és megnézem később. Gondolom ismerős ez a helyzet. 🙂

Pontosan amiatt viszont, hogy világbajnokságot nem rendeznek minden évben, csupán 4 évente, sokkal jobban várják azt az emberek, és emiatt sokkal nagyobb show-nak számít. Így jóval izgatottabbak lesznek, amikor eljön a Világbajnokság pillanata és könnyebb megszerezni a figyelmüket is.

Emiatt pedig megvan a világbajnokságban ez a “sürgetési” faktora, ami miatt az emberek egyszerűen megőrülnek. Mármint most komolyan… ha esetleg most lemaradtak az emberek a világbajnokságról, akkor egészen 4 évet kell várniuk a következő VB-ig, szerinted ezt kibírnák a legelszántabb foci rajongók?!

Ez pedig a tökéletes példája annak, hogy ha valaki lemarad, akkor az bizony kimarad. Ettől pedig mindenki fél, és ez remekül ki van használva amiatt, hogy a Világbajnokságot csak 4 évente rendezik meg.

Éppen ezért van az, hogy a jegyeket képesek eladni pár tízezer forintos összegtől akár a több százezres kategóriákig is. És most csak egy darab jegyről beszélünk, nem jegycsoportokról! Bizony, egy darab jegy eladásából is simán bejöhet több százezer forint, sőt én még a milliós nagyságrendet is el tudom képzelni bizonyos esetekben, bár erről nincsenek pontos információim.

Pontosan emiatt viszont, hogy csupán 4 évente kerül megrendezésre a verseny és az emberek nem akarnak lemaradni, akár ilyen összegeket is képesek kifizetni egy darab jegyért cserébe.

Összegezve tehát: Sürgetés – Nem sürgetés: 1 – 0

💡 Hogyan használd a “Sürgetést” a saját vállalkozásodban?

Egyszerű a válasz, limitáld annak az idejét, amíg az adott ajánlat elérhető. Ilyen esetben gyakran abba a hibába esnek a vállalkozók, hogy nem akarnak előre kikiáltani egy végső dátumot, amíg elérhető az adott ajánlat, hiszen mi történik akkor, hogyha valaki a határidő után kapcsol és emiatt kevesebb bevételem lesz?

Nem zárom ki, hogy nem lesz ilyen, biztosan előfordul olyan, aki későn kapcsol és emiatt lemarad az ajánlatról. Ezzel szemben viszont sokkal több lesz az olyan érdeklődőd, aki csak tolja maga előtt a döntést, mert még át akarja gondolni, még nem biztos abban, hogy valóban szeretne-e élni az ajánlattal.

Abban az esetben viszont, ha keretek közé zárod az ajánlatodat és nem engeded azt, hogy a végtelenségig lehessen rajta gondolkozni, akkor garantáltan megnöveled a bevételedet. Senki sem szeret kimaradni dolgokból, viszont ha nincsen az ajánlatod határidőhöz kötve akkor senki sem fogja úgy érezni, hogy most valamiről lemaradna és ezért csak tolja majd maga előtt a döntést.

Ráadásul magának az utolsó napnak olyan plusz ereje van, hogy általában aznap szokott beesni a megrendelések 50-60%-a. És vajon miért? Azért, mert nem tudják az emberek továbbhalogatni a döntést, muszáj akkor lépniük. Ha viszont Te nem állítasz be az ajánlatodhoz határidőt, akkor ennek az 50-60%-nak csak egy töredékét fogod megszerezni, a többi folyamatosan tolja maga előtt a vásárlást és vár egy “jobb pillanatra”.

#2 A második indok, ami miatt a világ (egyik) legnagyobb sportrendezvénye a foci Világbajnokság az a “Hiányérzet keltés”!

Ami egyébként a marketingesek második legjobb barátja a sürgetés mellett, ugyanis a Sürgetés és a Hiányérzet keltés egybegyurmázva egyenlő a garantált sikeres értékesítéssel.

A hiányérzet keltés alatt azt kell érteni, hogy maga a termék limitált darabszámban érhető el, ezért cselekedned kell, nehogy elhappolják előled. És, mivel egy focimeccsről beszélünk, amit ugye egy stadionban rendeznek meg, egyértelműen következik, hogy a helyek limitáltak!

Pontosan emiatt a hiányérzet keltés már adott is, amit pedig az emberek is nagyon jól tudnak. Ez pedig továbbmotiválja őket, hogy minél hamarabb megvegyék a saját jegyüket, hogy ott lehessenek a vb-n! (hisz tudod… aki lemarad az kimarad!)

💡 Hogyan használd a “Hiányérzet keltést” a saját vállalkozásodban?

Amikor például kampányba kezdesz, akkor Te is figyelj arra, hogy a terméked limitált számban legyen csak elérhető. Ne félj attól, hogy emiatt esetleg kevesebben vásárolnak tőled, ugyanis egyrészt Te döntöd el, hogy mennyire korlátozod le a termékedet, másrészt pedig ha elfogy az összes kikiáltott termék, akkor az azt fogja jelenteni, hogy sikeres kampányt tudhatsz magad mögött.
Az pedig a termék árából, a hozzátartozó költségekből és a kampányra tervezett hirdetési költségekből könnyedén ki tudod számolni, hogy mennyire érdemes limitálnod a termékedet.

Emellett célszerű a kampány időszaka alatt folyamatosan jelezned a felhasználók felé az oldaladon, hogy mennyi termék érhető még el, ugyanis ha látják, hogy hamarosan kifutnak az időből, hiszen elfogy a terméked, vagy betelnek a helyek, akkor az még egy lökést ad az érdeklődőidnek, hogy ne halogassák maguk előtt a vásárlást.

Persze megértem, hogyha ez a korlátozás a Te esetedben nem annyira kézen fekvő, viszont attól még nem szabad legyintened rá és azt mondanod, hogy oké… ez Nálad nem működik. Biztos vagyok benne, hogy működik, csak ki kell találni, hogyan tudod beépíteni ezt az üzletedbe.

Példa: Amennyiben maga a termék/szolgáltatás amit értékesítesz nehezen limitálható (pl.: online elérhető anyag, képzés), akkor érdemes úgy gondolkoznod, hogy az ajánlatodban a terméked mellett olyan bónuszokat is adsz, amelyek csak az első néhány vevő számára érhetőek el. Tehát, ha online kurzusról beszélünk akkor lehet az, hogy az első 100 vásárló, aki él az ajánlatoddal, a kurzus mellett egy személyes konzultációt is kap.

Így pedig ugye nem maga a termék az ami limitálva van, hanem a hozzákapcsolt bónusz, amivel az ajánlatodat sikerült úgy csinosítani, hogy beleépítetted közben a hiányérzet keltést is.

Remélem mostmár tisztán látszódik, hogy a sürgetés és hiányérzet keltés kombinációja egy olyan marketing fegyver, aminek minden vállalkozás arzenáljában szerepelnie kell.
Tudnak működni ezek egyébként egymás nélkül is, viszont ha a kettőt egyszerre használod, akkor az automatikusan hajtani fogja a érdeklődőket a vásárlás irányába.

Pontosan emiatt fontos az, hogy Te is használd az értékesítésed során a sürgetést és a hiányérzet keltést egyaránt! De persze csak akkor, hogyha sikereket akarsz elérni! 😉

#3 A harmadik dolog pedig – ami Neked sem hiányozhat az értékesítéseidből – az az érzelem!

A foci (és ez igazából a többi sportra is igaz) rendkívül sok “érzelemet hordoz magában”. Az emberek elmennek a mérkőzésekre, figyelemmel követik az eseményeket, szurkolnak, örjöngenek, hajtják a saját nemzetüket, kedvenc csapatukat.

Azt gondolom Te is tudod, hogy azok az érdeklődők, akik ennyire szenvedélyesek tudnak lenni egy adott téma iránt, azok számára a legkönnyebb eladni.
Emiatt egyszerűbb egyébként kutyás-macskás kiegészítőket is eladni, hiszen a gazdik általában extra érzelmeket táplálnak a kis házikedvencük iránt. Nem hiszed? Kérdezd meg az egyik barátodat, ismerősödet, hogy van a házikedvence, garantáltan egy minimum fél órás választ fogsz kapni. 🙂

Amit pedig itt meg kell jegyezned az az, hogy ha van egy olyan érdeklődői csoport, ahol az emberek rendkívül szenvedélyesek tudnak lenni egy adott téma iránt, akkor maga az érzelem miatt szinte akármit megvesznek (a témához kapcsolódóan), ráadásul szinte akármilyen áron!

És ha jobban belegondolsz, ha az emberek nem rajonganának ennyire a foci, illetve a VB iránt, akkor maga a VB sem lenne az a nívós esemény, mint amilyen ma.
Sőt, talán az említett sürgetés és hiányérzet keltés sem működne olyan szinten, ha nem lenne annyi “szuper-rajongó”, akik érzelmet visznek a fociba, illetve az egész bajnokságba.

Tehát, amit ebből az egészből meg kell jegyezned és amit a Világbajnokságból át kell ültetned, az a Sürgetés, Hiányérzet keltés és az Érzelem!

✓ Sürgetés » limitált ideig érhető el maga az ajánlat
✓ Hiányérzet keltés » limitált mennyiségű darabszámmal rendelkezik az ajánlat
✓ Vigyél érzelmet az értékesítésbe » akármivel is foglalkozz, figyelj rá mindig, hogy amit értékesítesz az legyen egy szenvedélyes, élménydús téma, amihez könnyebb lesz kötődnie az érdeklődknek!


Ha ezt a három dolgot beépíted a marketingedbe, illetve a vállalkozásodba, akkor sokkal-sokkal sikeresebb lesz az üzleted, az sokkal-sokkal több pénzt fog tudni termelni, anélkül, hogy Neked jóval többet kellene rajta dolgoznod.

Lehet, hogy ezt most még kicsit furcsálod, viszont azért működik ez garantáltan, mert maga az értékesítés is egy pszichológiai folyamat. A fent említett példák pedig mind az emberi agyra hatnak és pszichológiailag késztetik az embert, hogy gyorsabban vásároljanak!

Tehát még egyszer:

Találnod kell egy érdeklődői csoportot, akik rendkívül szenvedélyesek egy adott téma iránt, majd értékesíts nekik a sürgetés és hiányérzet keltés segítségével!